Kariera w IT bez kodowania? To możliwe.

Nie orientujesz się w możliwych ścieżkach kariery w IT? Jak często zadajesz sobie pytania, że chciałbyś zacząć, ale nie wiesz gdzie? Być może IT wydaje Ci się czymś bardzo skomplikowanym? Przychodzę z pomocą.

Są ścieżki, które są bardziej wymagające technicznie, ale są też ścieżki nietechniczne, którymi możesz sobie otworzyć drzwi. A kiedy drzwi są już otwarte – możesz nasiąkać żargonem. Możesz obserwować otoczenie i bardziej doświadczonych kolegów i koleżanki. Możesz chłonąć to, co się dzieje dookoła i dzięki temu się uczyć. A ciągła nauka jest kluczowa w tej branży.

Mapę interaktywną znajdziesz pod tym linkiem. Fajnie się klika, a już niedługo napiszę na blogu jak ją stworzyłem. Będzie też konsekwentnie rozszerzana.

Przygotowałem dziś dla Ciebie krótkie podsumowanie ścieżek w IT, które nie wymagają dużej wiedzy i umiejętności technicznych – by rozjaśnić mroki.

Zarządzanie projektem

Duża część firm w świecie IT używa metodyki Scrum do tworzenia produktów. Według metodyki Scrum, co najmniej dwie role nie wymagają posiadania dużych umiejętności technicznych: Scrum Master oraz Product Owner.

Scrum Master jest osobą, która dba o to by zespół był efektywny. A robi to upewniając się, że Scrum jest prowadzony według zasad metodyki. Jest to rola bardzo zorientowana na ludzi i usprawnianie interakcji między nimi oraz doskonalenie procesów. Jest trenerem, dba o pozytywną atmosferę oraz zna wiele technik prowadzenia spotkań.

Product Owner – osoba odpowiedzialna za maksymalizację wartości, którą dostarcza zespół. W potwornym uproszczeniu – więcej znaczy lepiej. Należy się jednak zastanowić, o które „więcej” chodzi, bo nie zawsze więcej efektów pracy generuje większą wartość. Osoba taka, na podstawie danych z różnych źródel ustala Cel Produktu, tworzy i jasno komunikuje zadania, prioretyzuje je oraz upewnia się, że wszystko jest jasne. Product Owner musi efektywnie się komunikować, być zorganizowany oraz powinien mieć silne zdolności analityczne.

Zarobki Scrum Mastera zależą od poziomu doświadczenia i wahają się od 6 000 PLN dla juniora do 23 000 dla seniora (ponad 5 lat doświadczenia).

Zarobki Product Ownera wahają się od 5 000 PLN (junior) do nawet 28 000 dla seniora.

UI/UX

UI – User Interface, czyli interfejs użytkownika. UX – User Experience, czyli doświadczenie użytkownika. Role te często idą w parze, a głównym zadaniem jest by aplikacje dobrze wyglądały oraz były użyteczne – tj. przyjemne w użyciu.

Nikt nie lubi takich stron internetowych, w których by coś zrobić należ wejść w trzecią pozycję podpozycji nawigacji umieszczonej na lewo na tej jednej, jedynej stronie…

UI projektuje układ stron oraz aplikacji, tworzy komponenty – jak na przykład formularz logowania. UX z kolei dba o to by to wszystko było łatwe i przyjemne w użyciu i przejścia między akcjami były płynne.

Do tej roli potrzeba zamiłowania do grafiki, dobrego oka oraz analitycznego umysłu.

Junior UI/UX może liczyć na 6 000 PLN, a senior na nawet na stawki rzędu 28 000 PLN miesięcznie.

No Code

Ta strona została zrobiona przez takie narzędzie, stoi na wordpress.com. Jest to klasa rozwiązań, w których można tworzyć strony internetowe, ale też i aplikacje mobilne, których się nie koduje. Większość ma interfejsy typu przeciągnij i upuść, a tworzenie stron nie różni się bardzo od umiejętnośc tworzenia dokumentów w MS Word.

Na ten moment jest tak, że większość ofert pracy wymaga także umiejętności technicznych – kodowania. Ale moim zdaniem jest duża szansa, że to się zmieni w niedalekiej przyszłości. Umiejętność obsługi aplikacji takich jak wix.comwebflow.com, czy getresponse.com jest bardzo wartościowa i pomaga zespołowi w szybkim prototypowaniu, a nawet w tworzeniu pełnoprawnych produktów.

Jest to też fantastyczna umiejętność jeśli ktoś planuje rozpoczęcie działań w e-commerce. Stworzenie sklepu internetowego w dzisiejszych czasach jest bardzo szybkie i przyjemne.

Support IT & Customer Support

Support IT, nazywany też HelpDesk polega na tym, że pomaga się innym z problemami, które napotykają pracując z różnymi narzędziami, czy sprzętem. Problemy z drukarkami są już legendarne. Ale to tylko wierzchołek góry lodowej, osoba taka musi potrafić zrozumieć i naprawić problem klienta, czy pracownika firmy. Osoba taka jest odpowiedzialna też za tworzenie i przestrzeganie instrukcji.

Customer Support jest rolą bardzo podobną do powyższej, z tym rozróżnieniem, że skupia się głównie na kliencie z zewnątrz. Wyobraź sobie, że tworzysz serwis nosebook, w którym użytkownicy dzielą się zdjęciami swoich nosów. Ale niektórzy z nich mają problemy – nie mogą dodać zdjęć do serwisu, to jest moment w którym do gry wchodzisz Ty. Identyfikujesz problem, jeśli się da – rozwiązujesz go, jeśli nie zgłaszasz uwagi do zespołu programistów.

Widełki w tym koszyku wahają się od 5 000 PLN (junior) do 14 000 PLN (senior). Z roli tej można przejść w rolę Support Engineer, która wymaga wiedzy technicznej, ale też więcej się zarabia.

Administrator narzędzi

W branży IT ilość narzędzi, której używamy na co dzień jest imponująca. Jednym z najbardziej popularnych są aplikacje do zarządzania zadaniami – jak JIRA. Popularne są też narzędzia do komunikacji – jak Slack.

Robi się ciekawie, bo już w średnich organizacjach brakuje ludzi, którzy mają umiejętności i czas by narzędzia tego typu dobrze pokonfigurować. Rola ta jest związana z IT Support, jednak myślę, że specjalizacja w tych rejonach będzie postępować. Zarządzanie 300 pracownikami i ich dostępami do zadań i treści w Confluence to praca na pełen etat.

Dla przykładu: Administrator rozwiązań Atlassian może liczyć na pensję w wysokości 15 000 PLN. Atlassian to firma stojąca za JIRA i Confluence – mają też w ofercie kilka innych produktów.

Podsumowanie

Dzięki! Jeśli chciałbyś wiedzieć więcej o IT oraz planujesz karierę w tej branży – zapisz się na newsletter, uzyskasz w ten sposób dostęp do wiedzy człowieka w środku, która Ci pomoże odmienić Twoje życie.